آموزش حذف ویروس از اندروید

اگرچه ویروس ها به ندرت در اندروید پیدا می شوند اما به هر حال وجود دارند. اگر گوشی شما بدون دلیل مشخصی عملکرد عجیبی دارد، در این مطلب به شما کمک می کنیم.

یکی از رایج ترین علائم یک ویروس اندرویدی، به جز عملکرد کند گوشی، این است که مرورگر وب شما را به سایت یک پورن یا تبلیغات پاپ آپ هدایت می کند. در این گونه شرایط  بهترین کاری که می توانید انجام دهید پاک کردن cache (فایل های پنهان) مرورگر گوشی است؛ که می توانید از منوی تنظیمات خود مرورگر یا دنبال کردن این مسیر Apps & Notifications > Chrome > Storage > Clear Cache در تنظیمات گوشی این کار را انجام دهید.

همچنین می توانید گوشی خود را ریست کنید که این روش نسبت به روش قبل موثرتر و حساس تر است. می توانید با دنبال کردن این مسیر Settings > System > Reset Options > Erase All Data گوشی خود را ریست کنید. اما اگر چیزهای دیگری در پس زمینه سیستم گوشی شما در حال جریان باشند چه؟

روراست باشیم، ویروس های اندرویدی به شدت نادر هستند. اینکه گوشی شما عملکرد ضعیفی دارد همیشه به خاطر وجود یک بدافزار نیست، بلکه ممکن است به خاطر تجمع فایل های بی خودی باشد که در آخر باعث کند شدن عملکرد گوشی می شوند ( در این شرایط ریست فکتوری کردن گوشی اندروید کمک می کند) اگر نمی خواهید گوشی خود را ریست فکتوری کنید مطلب آموزش ویروس کشی اندروید بدون ریست فکتوری را بخوانید. اما به هر حال ویروس ها به اندروید نیز حمله می کنند و امکان دارد تبلت یا گوشی شما قربانی این بدافزار ها باشد. ویروس ها معمولا توسط نصب یک برنامه نامعتبر خارج از محدوده فروشگاه Google Play به داخل گوشی نفوذ پیدا می کنند.

با در نظر گرفتن این نکات، برنامه های آنتی ویروس مثل Bitdefender Mobile Security برای اندروید ضروری نیستند اما با بررسی فعالیت های شما خیالتان را از ورود ویروس ها راحت می کنند. برای بهترین آنتی ویروس های اندروید این مطلب را بخوانید.

این برنامه ها حتی می توانند با شناسایی بدافزارها آن ها را حذف و نابود کنند؛ البته خودتان نیز می توانید با شناسایی برنامه ویروسی آن را به صورت دستی حذف کنید. برای این کار نخست باید وارد حالت ایمن (Safe Mode) شوید؛ در این حالت تمام برنامه ها متوقف می شوند. اگر گزینه ای برای ورود به این حالت در منوی تنظیمات گوشی تان وجود ندارد، فشردن دکمه کم کردن صدا را در حالی که گوشی را روشن می کنید، امتحان کنید. وقتی به این حالت ورود کردید، پایین گوشه سمت چپ صفحه Safe Mode را می بینید. برای توضیح کامل در مورد حالت ایمن و ورود به آن این مطلب را بخوانید.

تنظیمات گوشی را باز کنید و منوی Apps & Notifications را انتخاب کنید، سپس با پایین کشیدن لیست برنامه ها، برنامه های مشکوک را شناسایی کنید، هر چیزی که دانلود و نصب کردن آن یادتان نمی آید یا به شکل یک برنامه واقعی به نظر نمی آید. روی اسم برنامه ضربه بزنید تا صفحه App Info آن باز کنید.

اگر این برنامه جزو برنامه های از قبل نصب شده نباشد، شما باید گزینه Uninstall (حذف کردن)  را بالای این صفحه ببینید. اگر امکان آن وجود دارد روی این گزینه ضربه بزنید. اما اگر گزینه خاکستری شده است و عمل نمی کند، پس احتمالا برنامه حق دسترسی به مدیریت را داده است، می توانید با دنبال کردن این مسیر Settings > Security & Location > Device Admin Apps آن را غیرفعال کنید.

حال که ویروس را از گوشی یا تبلت خود حذف کرده اید، آخرین کاری که باید انجام دهید ریستارت کردن دستگاه است که بدین ترتیب گوشی از حالت ایمن خارج شود.

اگر همه کارهای بالا را انجام داده اید و همچنان گوشی شما کند است ممکن است به خاطر عمر گوشی شما یا آپدیت جدید نرم افزاری باشد که به تازگی نصب کرده اید و باعث کند شدن گوشی شما شده است. در ادامه توصیه های زیر برای جلوگیری از قربانی شدن گوشی خود توسط ویروس ها را به طور خلاصه، بخوانید. همچنین می توانید مطلب نحوه مراقبت از گوشی اندروید در برابر ویروس ها و بدافزارها را بخوانید.

جلوگیری از ویروس ها و بدافزارها در اندروید

bitdefender mobile security thumb800 آموزش حذف ویروس از اندروید

برنامه ای خارج از Google Play نصب نکنید مگر اینکه از کاری که دارید می کنید مطمئن باشید: این قابلیت  به صورت پیشفرض باید غیر فعال باشد، اما حتما بررسی کنید. در نسخه های اخیر اندروید، اماکن نصب برنامه ها از منبع ها و مکان های دیگر از یک مجوز سیستمی به یک مجوز خاص برنامه تغییر کرده است. با دنبال کردن این مسیر می توانید آن را پیدا کنید Apps & Notifications > Advanced > Special App Access > Install unknown apps. اگر برنامه ای خارج از Google Play دانلود کنید مثلا از یک فروشگاه برنامه دیگر یا فایل نصبی آن را توسط یک ایمیل دریافت کرده اید یا مانند این، قبل از نصب کاملا مطمئن شوید که از یک منبع تایید شده و قانونی می آید.

از برنامه های کپی دوری کنید: 99 درصد مواقع دانلود کردن برنامه ها از Google Play امن است، اما کدهای مخربی بین برنامه های آنجا نیز پیدا شده است. از برنامه های کپی که توسط برنامه نویسان ناشناخته منتشر شده اند و یا کاری که باید را انجانم نمی دهند دوری کنید.

مجوز برنامه ها را بررسی کنید: فرقی نمی کند که از کجا برنامه ای را نصب می کنید، قبل از این که برنامه را نصب می کنید حتما مجوز های مورد نیاز برنامه را بررسی کنید. هرگز به یک برنامه مجوز مدیریت (admin permission) را دهید زیرا مانع از حذف آن می شود. و برای مثال به این نکات دقت کنید که آیا واقعا یک برنامه ویدیو پلیر به مخاطبین شما نیاز دارد؟ همچنین می توانید نقد و بررسی های برنامه مورد نظر را در اینترنت بخوانید و از معتبر بودن برنامه نویسان آن برنامه مطمئن شوید.

اندروید را بروز نگه دارید: ممکن است لزوما آخرین نسخه اندروید برای گوشی یا تبلت شما قابل دسترس نباشد اما بهتر است تا جای امکان آخرین نسخه آن را داشته باشید. دفعه دیگر که گوشی جدید گرفتید در نظر بگیرید که برند گوشی جدیدتان برای آپدیت های منظم سیستم عامل شناخته شده باشد.

یک برنامه آنتی ویروس نصب کنید: لازم نیست برای سیستم عامل اندروید برنامه آنتی ویروس نصب کنید، اما اگر خیلی نگران ویروس ها هستید، نصب یک برنامه آنتی ویروس می تواند نگرانی شما را برطرف کند. همچنین برنامه های آنتی ویروس قابلیت های دیگری نیز دارند. توجه داشته باشید که آنتی ویروس ها اندروید گاهی اوقات ممکن است گزارشات مثبت اشتباهی مبنی بر وجود ویروس ارسال کنند اما اگر شما از یک سالم بودن یک برنامه مطمئن باشید دیگر جای نگرانی نیست. همچنین آنتی ویروس شناخته شده و مورود علاقه ما Bitdefender است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *