آموزش باز کردن و اجرای تمام انواع فایل‌های رسانه‌ای در گوشی‌های اندروید

هرچند اندروید یک سیستم به شدت باز است، اما همیشه نمی‌توان هر نوع فرمت فایلی را به صورت پیش‌فرض مطالعه یا پخش کرد. اگر بخواهید فایل‌های زیپ یا رار را در سیستم‌عامل اندروید استخراج کرده یا آنزیپ کنید، به لطف محدوده گسترده برنامه‌های موجود، کمک همیشه همین نزدیکی‌هاست. اصل کار معمولاً پیدا کردن برنامه مناسب برای انجام آن کار به‌خصوص است. در این مطلب به شما نشان خواهیم داد که چطور می‌توان تقریباً تمام انواع فایل را در سیستم‌عامل اندروید باز و اجرا کرد.

بازکردن، آنزیپ‌کردن، آنپک‌کردن و استخراج فایل‌های زیپ، رار و سایر فایل‌های آرشیو

دنبال یک برنامه اندرویدی برای استخراج فایل‌های زیپ می‌گردید تا فایل‌های زیپ و رار یا سایر انواع فایل‌های آرشیوی را آنزیپ و باز کنید؟ خب، این نوع فایل‌های آرشیوی دانلودشان راحت است و در کامپیوترهای رومیزی خیلی معمول‌اند اما در گوشی‌های اندروید نمی‌توان با برنامه‌های پیش‌فرض آنزیپ‌شان کرد. البته راه‌های آسانی برای آنزیپ کردن فایل‌ها در گوشی‌های اندروید وجود دارد.

اولین چیزی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا با یک برنامه مدیریت فایل راحت‌تر نخواهید بود؟ چراکه خیلی از این برنامه‌های مدیریت فایل می‌توانند فایل‌های زیپ و رار را به خوبی استخراج کنند و یک سری قابلیت‌های راحت‌الحلقوم دیگر هم برای باز کردن همه انواع فایل دارند. به فهرست بهترین فایل منیجرهای اندروید‌ به انتخاب سامسونگ‌یار نگاهی بیاندازید و ببینید کدام‌شان جذب‌تان می‌کند.

اگر ابزاری دوست دارید که فقط کارش بازکردن، آنزیپ‌کردن و استخراج‌کردن همه فرمت‌های زیر است، یکی از برنامه‌هایی که در ادامه لینک‌شان را می‌گذاریم امتحان کنید: 7z، apk، a، ar، arj، bz2، bzip2، cab، deb، gz، gzip، jar، iso، lha، lzh، lzma، mtz، rpm، tar، tar.bz2، tbz، tbz2، tar.gz، tgz، tpz، taz، tar.lzma، tar.xz، tar.Z، xap، xy، Z، zipx.

 

ZArchiver یک برنامه کاملا رایگان است، یعنی واقعاً کاملاً رایگان بدون هیچ تبلیغاتی. یک رابط کاربری تمیز و بدون زرق و برق دارد و از بسیاری از انواع فایل‌های آرشیوی پشتیبانی می‌کند. ضمناً گزینه‌هایی برای رمزنگاری و حفاظت پسوردی نیز دارد.

دانلود ZArchiver از گوگل پلی

همچنین نسخه‌های رایگانی – هرچند دارای تبلیغات – از برنامه‌های WinZip و WinRar برای اندروید هم وجود دارد، هرچند واضحاً می‌توانید برای یک تجربه بدون تبلیغات پرمیوم (ویژه)، هزینه‌ای پرداخت کنید و شر تبلیغات را بکنید.

دانلود WinZip – Zip UnZip Tool از گوگل پلی

دانلود RAR از گوگل پلی

با فایل‌های آفیس کار کنید

پلی استور طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها را برای خواندن و ویرایش اسناد Office ارائه می‌دهد. برنامه‌های Google Drive و Microsoft Office از لحاظ فنی فقط برنامه‌های نمایش اسناد یا سندخوان هستند؛ که یعنی فقط می‌توانید سند مورد نظر را باز کرده و بخوانید، اما ویرایش نه.

اگر بخواهید در گوشی اندروید هر یک از فرمت‌های DOCX، XLSX، PPT و PDF را باز، ویرایش، ذندارده یا حتی تبدیل فرمت کنید، بهترین کار دانلود یکی از برنامه‌های تخصصی موجود است.

 

در کیس ما این برنامه‌های تخصصی، برنامه‌های Docs (گوگل)، Sheets (گوگل)، Slides (گوگل)، Word، Excel و PowerPoint هستند. تمام این برنامه‌ها می‌توانند فایل PDF درست کنند، که اکثر گوشی‌های اندروید هم به لطف این نکته که گوگل درایو یک پی‌دی‌اف‌خوان درون‌سیستمی ازپیش‌نصب‌شده دارد، قادر به باز کردن آن پی‌دی‌اف‌ها می‌باشند.

سازگاری با انواع فایل

  PDF DOCX XLSX PPTX ODT RTF ODS TXT
GOOGLE DRIVE دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد
WPS OFFICE دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد
MICROSOFT APPS ندارد دارد دارد دارد ندارد ندارد ندارد

خیلی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند هم از همان ابتدا برنامه WPS Office را روی گوشی نصب می‌کنند. این برنامه حاوی تبلیغات است، و اگر بخواهید فونت‌های جدید را باز کنید و در گوشی فایل‌ها را تبدیل فرمت کنید، لازم است هزینه‌ای بپردازید. به هر صورت، خیلی از کاربران پیوستگی و قابلیت‌های خوب همگام‌سازی دراپ‌باکس بین گوشی، تبلت و کامپیوتر را تحسین می‌کنند.

برنامه ارزشمند دیگر برای کسانی که دنبال یک جایگزین اندرویدی کاملاً رایگان برای مایکروسافت آفیس هستند،SmartOffice  است. این برنامه بسته به نوع گوشی کاربر هنوز هم یک سری اشکالاتی دارد منتهی بدون تبلیغ و سبک است، و مرتباً هم بروزرسانی می‌شود.

2 13 آموزش باز کردن و اجرای تمام انواع فایل‌های رسانه‌ای در گوشی‌های اندروید

دانلود WPS Office از گوگل پلی

دانلود Google Drive از گوگل پلی

دانلود Microsoft Word از گوگل پلی

دانلود Microsoft Excel از گوگل پلی

دانلود SmartOffice از گوگل پلی

از قافله مطالعه با فایل‌های ePub و ebook (کتاب الکترونیکی) عقب نمانید!

به منظور این که بتوانید فایل‌های ePub و سایر کتاب‌های الکترونیکی را باز کرده و بخوانید، به یک کتاب‌خوان الکترونیک اختصاصی نیاز خواهید داشت. ما Moon+ Reader را پیشنهاد می‌کنیم، چراکه قادر به باز کردن فرمت‌های فایلی EPUB، PDF، MOBI، CHM، CBR، CBZ، UMD، FB2، TXT، HTMI، RAR، ZIP و OPDS است.

دانلود Moon+ Reader از گوگل پلی

یک جایگزین عالی رایگان برای Moon+ Reader هم می‌توان یافت، اسمش هست ReaderEra. این برنامه از فرمت‌های EPUB، PDF، DOC، RTF، TXT، DJVU، FB2، MOBI و CHM پشتیبانی می‌کند و هیچ تبلیغاتی هم ندارد.

دانلود ReaderEra از گوگل پلی

بازکردن، ویرایش و دسته‌بندی عکس‌ها و تصاویر

بسیاری از گوشی‌ها از قبل برنامه Google Photos را روی خود به صورت ازپیش‌نصب‌شده دارند؛ که در این زمان، حتی قادر به مدیریت فایل‌های RAW نیز می‌باشد. اما اگر واقعاً دل‌تان می‌خواهید گوشی یا تبلت‌تان قادر به کار با تمام فایل‌های تصویری موجود باشد، ما RawDroid را پیشنهاد می‌کنیم. به ازای 5 دلار در گوگل پلی استور، گوشی اندرویدتان قادر به خواندن فرمت‌های تصویری زیر خواهد بود:

.3fr (هسل‌بالد.arw .srf .sr2 (سونی.bay (کاسیو.crw و cr2 (کنون.cap و .iiq و .eip (فیز-وان.dcs و .dcr و .drf و .k25 و .kdc (کوداک.dng (ادوبی.erf (اپسون.fff (ایماکون.mef (مامیا.mos (لیف.mrw (مینولتا.nef و .nrw (نیکون.orf (الیمپس.pef و .ptx (پنتکس.raf (فوجی.raw و .rw2 (پاناسونیک.raw و .rwl و dng (لیکا.srw (سامسونگ) و .x3f (سیگما).

دانلود RawDroid Pro از گوگل پلی

RawDroid هنوز هم یک برنامه حسابی است، هرچند یک برنامه حسابی قدیمی که شاید مشکلات تطبیق‌پذیری و سازگاری داشته باشد. عکاسان حرفه‌ای برای قابلیت‌های پیشرفته بیش‌تر و بروزرسانی‌های مرتب، باید برنامه‌های Adobe Photoshop Express و Lightroom CC را در نظر داشته باشند.

دانلود Adobe Photoshop از گوگل پلی

دانلود Adobe Photoshop Lightroom CC از گوگل پلی

در آن سوی ماجرا، آن‌هایی که فقط دل‌شان می‌خواهد بتوانند تعداد عظیمی فایل‌های RAW را باز کرده و ببینند، روحشان با Sharpened’s File Viewer شاد خواهد شد. این برنامه پشتیبانی محشر و گسترده‌ای برای فایل‌های تصویری و همچنین سایر انواع فایل ارائه می‌دهد.

دانلود File Viewer for Android

بهترین برنامه برای پخش فایل‌های ویدیویی در اندروید

سردمدار مدیاپلیرهای همه‌چیز‌پخش‌کن کامپیوترهای رومیزی، VLC است. نسخه اندرویدی آن هم تقریباً می‌تواند تمام فایل‌های صوتی و ویدیویی (و همچنین استریم‌ها) را پخش کرده و ترک‌های صوتی متعدد، زیرنویس‌ها، چرخش خودکار نمایشگر و تصحیح نسبت ابعاد تصویر را مدیریت کند.

دانلود VLC for Android

صدا و روشنایی را می‌توان با فرمان‌ها یا ژست‌های حرکتی کنترل کرد و چند ویجت هم برای برنامه در دسترس‌اند.

3 11 آموزش باز کردن و اجرای تمام انواع فایل‌های رسانه‌ای در گوشی‌های اندروید

دو ویدیو پلیر دیگر که مهندسی خوبی دارند MoboPlayer و MX Player هستند. هر دوی آن‌ها از زیرنویس، صوت چندگانه، استریم‌ها و پلی‌لیست‌ها (فهرست‌های پخش) پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند فرمت‌هایی که توسط ویدیوپلیر پیش‌فرض پشتیبانی نمی‌شوند را هم پخش کنند.

قابلیت بوکمارک‌گذاری (نشانک‌گذاری) هم ضمناً خیلی راحت است: هر وقت فیلمی را وسط کار رها کردید دفعه بعدی که برنامه را باز کنید، برنامه از همان جایی که رفتید فیلم را ادامه خواهد داد.

پخش تمام فرمت‌های صوتی در اندروید

مدیا پلیر پیش‌فرض اندروید هیچ مشکلی با فرمت‌های MP3 ندارد، و می‌تواند به صورت درون‌سیستمی فایل‌های صوتی MP4، 3GP، M4A، OTA، MKV و TS را پخش کند؛ منتهی بعضی فرمت‌های صوتی هستند که ممکن است کمی مسئله‌ساز باشند.

هر کاربر اندرویدی که شیفته موسیقی و کتاب‌های صوتی روی گوشی و تبلتش شده باشد، دیر یا زود عازم سفری برای یافتن یک پخش‌کننده صوتی می‌شود که بتواند نیازهای به‌خصوص او را پشتیبانی کند.

گزینه‌های موجود، به همان گوناگونی ذائقه‌های افراد مختلف هستند. برای داشتن یک دید کلی، نگاهی به فهرست برترین پخش‌کننده‌های موسیقی اندرویدی سامسونگ‌یار بیاندازید. البته تا جایی که صِرف چندمنظوره بودن از لحاظ فرمت‌های فایلی قابل پشتیبانی مورد نظر باشد، این‌ها دو مورد از کاندیداهایی هستند که ارزش توجه‌تان را دارند:

4 11 آموزش باز کردن و اجرای تمام انواع فایل‌های رسانه‌ای در گوشی‌های اندروید

PowerAmp

علاوه بر فای‌های MP3، موزیک پلیرِ PowerAmp از فرمت‌های زیر پشتیبانی می‌کند: MP4، M4A، ALAC، OGG، WMA، FLAC، WAV، APE، WV و TTA. عملکردهای گسترده، رابط کاربری شهودی و تطبیق‌پذیری سراسری این برنامه را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین پخش‌کننده‌های صوتی موجود می‌کنند. یک نسخه رایگان برای برنامه وجود دارد و در غیر این صورت، برنامه چند دلار هزینه خواهد داشت.

دانلود Powerap Music Player (Trial)

MortPlayer Music

یک جایگزین حسابی و رایگان برای PowerAmp هم MortPlayer Music است، که قادر به مدیریت تمام فرمت‌های فهرست‌شده در بالا می‌باشد. فقط پخش فایل‌های FLAC و WMA بستگی به دستگاه دارد.

دانلود MortPlayer Music

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *