راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

روت کردن دستگاه اندروید می تواند یک سرگرمی به شمار آید.همچنین چالش ها و مزیت های زیادی به همراه دارد.اگر از چگونگی روت کردن دستگاه اندروید اطلاع ندارید در این مطلب روش روت کردن بسیاری از گوشی ها و چگونگی مطلع شدن از روت بودن یا نبودن دستگاه ارائه شده است.

مطالب اصلی

  • روت به چه معناست؟
  • روت و گارانتی تلفن همراه
  • آیا روت کردن قانونی است؟
  • چگونگی مطلع شدن از روت بودن دستگاه
  • مزیت های روتینگ
  • معایب روتینگ
  • چگونگی روت کردن گوشی های سامسونگ
  • چگونگی روت کردن گوشی های ال جی
  • چگونگی روت کردن گوشی های سونی
  • چگونگی روت کردن گوشی های نکسوس
  • چگونگی روت کردن سایر گوشی های اندروید
  • آیا باید گوشی را روت کرد؟

AndroidPIT how to root 1 w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

روت به چه معناست؟

اصطلاح روت نشات گرفته از کلمه لینوکس می باشد زیرا عملکرد مشابهی دارند.روت شما را قادر می سازد به تمامی فایل های سیستم دسترسی یافته و یک برنامه سوپریوزر را اجرا می کند.این برنامه شما را قادر می سازد اصلاحات و تغییراتی را در سیستم گوشی اعمال کنید.

اما برای کاربران تازه کار این قضیه می تواند مانند یک ریسک باشد زیرا بسیاری از فایل های مهم می توانند به راحتی حذف شونداین یکی از مهم ترین دلایلی می باشد که گوشی های اندروید روت نیستند،این امر به منظور پیشگیری از اتفاقات جبران ناپذیر است.قابلیت روت کردن اغلب به وسیله سندی که در بخش دانلود گوشی اندروید نصب و به صورت خودکار اجرا می شود به دست می آید.مزیت این سند اغلب به واسطه استفاده از هسته مرکزی سیستم عامل می باشد.

Superusrr یکی از بهترین برنامه های مدیریت روت در اندروید می باشد.

AndroidPIT SuperSU free app how to root w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

همان طور که در بالا ذکر شد،مزایای روت شما را از یک کاربر معمولی به یک کاربر حرفه ای که به تمامی محتویات سیستم اندروید دسترسی دارد  تبدیل می کند.ساده ترین راه توسعه قابلیت های Superuser استفاده از ابزاری به نام SuperSU  می باشد این کار به منظور مجهز کردن یک برنامه به دسترسی کامل بر سیستم اندروید می باشد همچنین در هر زمانی می توان از به کار گیری  قلبلیت های Superuser صرف نظر کرد. درصورتی که در رابطه با هرکدام از این واژگان به سوالی برخورد کردید ما در این مقاله مهم ترین اصطلاحات مربوط به روت و کاستوم رام ها را پیش تر در اینجا توضیح داده ایم.

pac rom w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

زمانی که دستگاه خود را روت می کنید می توانید یک کاستوم رام را در اندروید فلش کنید.

آیا پس از روت کردن سیستم اندروید گارانتی گوشی باطل می شود؟

به طور کل روت کردن سیستم اندروید گارانتی را باطل می کند اما همواره این گونه نیست.برخی دستگاه هایی مانند نکسوس به منظور بهبود عملکرد به گونه ای طراحی شده اند که می توان آن ها را به سادگی روت و اصلاح کرد البته نمی شود از تمامی این دستگاه ها این انتظار را داشت.

androidpit nexus 4 nexus 5 nexus 6 w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

برخی گوشی ها به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی آنلاک و روت می شوند.

موقعیت های تولید کننده در مقایسه با موقعیت های حامل

HTC  تنها تولید کننده است  که با گوشی های روت شده تطبیق دارد.

HTC قصد دارد تمامی گوشی های HTC را به یک بوت لودر آنلاک مجهز کند این امر تاثیری بر گارانتی گوشی ندارد.

متاسفانه شبکه هایی مانند  AT&T و Verizon از ضمانت HTC  پشتیبانی نکرده و در رابطه با دستگاه هایی که عمده به فروش نمی روند و قابلیت بوت لودر آنلاک را دارند سرمایه گذاری نمی کنند.در عوض ترجیح می دهند دستگاه هایی را که قابلیت اصلاح داشته  و به طور قطع و زیر قیمت فروخته می شوند و نیازی به پرداخت مالیات ندارند عرضه کنند.HTC فهرستی از دستگاه های HTC که  قابلیت بوت لودر آنلاک دارند  در اختیار دارد اما احتمال دارد گارانتی تمامی اصلاحات مورد نیاز گوشی را تحت پوشش قرار ندهد.

AndroidPIT htc one M8 Screen root w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

HTC تنها تولیدکننده ای است که تمامی سیستم های اصلاح دستگاه را پشتیبانی می کند بنابراین بوت لودر آنلاک یا روت گوشی الزاما گارانتی را باطل نمی کند اما همانطور که HTC می گوید در صورتی که یک نقص آشکار پس از استفاده از قابلیت روت محیط نرم افزار را تغییر دهد گارانتی باطل می شود.اخیرا کارخانه LG  روی سه دستگاه  قابلیت بوت لودر آنلاک را فعال کرده است اگرچه روت کردن یک گوشی LG بلافاصله گارانتی آن را باطل می کند.

سونی در این مورد زیاد سخت نمی گیرد.برداشت هر شخص نسبت به این قضیه متفاوت است،اگر قابلیت اصلاح (مانند روت) در کارگاهی یافت شود که مربوط به مسائل تعمیراتی نیست ما از مشتری حمایت می کنیم.

سامسونگ زمینه کاری خود را کمتر با این مسئله وفق داده است.از آن جایی که اصلاح کردن دستگاه از طریق روتینگ همیشه امکان پذیر نیست،سامسونگ هیچ گارانتی در این زمینه اعطا نکرده است،با توجه به این موضوع که گارانتی به طور قانونی تنظیم می شود شرکت سامسونگ در تنظیم گارانتی خودکفا شده است.

AndroidPIT samsung galaxy s6 edge download mode w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

دستگاه های سامسونگ قابلیت دانلود و نصب میان افزارهای جدید را حتی در صورتی که شرکت سامسونگ دقیقا استفاده از آن را پشتیبانی نکند دارند.

آیا روت کردن اندروید قانونی است؟

این مسئله به محل زندگی بستگی دارد در آمریکا تعمیر دستگاه های دیجیتالی مانند نرم افزار موبایل تحت پوشش DMCA  قرار دارد.به ناچار برخی موارد استثنا از قبیل روتینگ به شرکت کپی رایت آمریکا تعلق دارند.بنا براین اگرچه روتینگ در آمریکا غیر قانونی است در برخی موارد استثنا در سال 2015  روتینگ دستگاه های اندروید قانونی بوده است.اگرچه این امر موفقیت بزرگی برای طرفداران استقلال دیجیتال بود اما این قانون ها هنوز در موضع خود قرار دارند.

برای افرادی که در اروپا زندگی می کنند موضوع قانونی بودن یا نبودن روت کاملا واضح است.بنگاه نرم افزار رایگان اروپا (FSFE) به سختی مشغول بررسی مسائل مربوط به روت می باد.تایج این بررسی های دقیق حاکی از آن بود که روت کردن دستگاه و نصب نرم افزار غیر رسمی تاثیری بر گارانتی سخت افزار ندارد.

بر اساس EU Directive حتی در مواقع روت کردن و نصب کاستوم رام ها دارنده دستگاه اندروید می تواند پس از خرید از گارانتی دو ساله بهره مند شود.اگرچه این تصمیم فقط در رابطه با سخت افزار دستگاه صدق کند و در صورتی که فروشنده یا تولیدکننده  اثبات کنند تعمیر نرم افزار موجب بروز اشکال در دستگاه شده است شخص به درد سر می افتد.

AndroidPIT roaming travelling 1 w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

خبر خوب برای افراد ساکن در اروپا این است که در صورت ثابت شدن خلاف این موضوع که کاستوم رام یا فرآیند روت منجر به بروز مشکل دستگاه شده است فروشنده یا تولیدکننده مسئول می باشند.

در آمریکا تولیدکننده،حامل و فروشنده به یک میزان مسئول می باشند.اصل مطلب این است که نباید دستگاه را روت کنید مگر این که بخواهید گارانتی گوشی باطل شود.

AndroidPIT samsung galaxy s5 root w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

چگونه می توان متوجه شد چه اقداماتی در یک گوشی دست دوم صورت گرفته است؟

چگونه می توان فهمید که دستگاه روت شده است؟

در صورتی که یک گوشی اندروید دست دوم خریداری کرده اید و می خواهید مطلع شوید که آیا این گوشی پیش از این روت یا تعمیر شده است یا خیر شیوه بسیار ساده نصب برنامه رایگان چک کننده روت را امتحان کنید.خوشبختانه برنامه های چک کننده روت بسیار زیاد و فوق العاده ای وجود دارد.Jared Rummler که یکی از برنامه های JRummy می باشد وظیفه بررسی روا را به عهده دارد.این برنامه نه تنها به شما اطلاع می دهد که دستگاه اخیرا روت شده است یا خیر بلکه واژه نامه هایی از اصطلاحات مهیا کرده کرده و به واسطع JRummy با سایر برنامه های مفید روت در ارتباط است.

AndroidPIT root check app how to root w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

محبوب ترین برنامه چک کننده روت برنامه Joey Krim می باشد.این برنامه نسبت به دیگر برنامه ها عملکرد مشابهی دارد اما برخی از سایر قابلیت های آن در ورژن های بعدی قابل استفاده هستند.ورژن رایگان این برنامه در رابطه با مسائل مربوط به روت توضیح داده و با سایر برنامه های روت در ارتباط است.

AndroidPIT root checker app how to root w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

مزایای روت کردن اندروید

دلایل بسیار زیادی برای روت کردن دستگاه وجود دارد:برخی از رایج ترین این دلایل دسترسی به بهترین برنامه های روت اندروید،قابلیت لغو نصب برنامه های از پیش دانلود شده مربوط به کامپیوتر و دریافت برنامه های پشتیبان گیری از قبیل Titanium وامکان به طور مرتب  پشتیبان گیری کامل  از سیستم می باشند بنا براین در صورت بروز هرگونه اتفاقی در گوشی،شما همواره نسخه های پشتیبان برنامه ها را در اختیار داشته و می توانید آن ها را بازیابی کنید.

AndroidPIT best android root apps w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

برخی برنامه های قدرتمند روت اندروید در دسترس می باشند.

همچنین روت به شما این امکان را می دهد که جزییات بسیار ریز سیستم اندروید را تغییر دهید.مطمئن باشید که می توانید یک کاستوم رام باز را در جهت انتقال کامل فلش کنید همچنین قادر خواهید بود در Xposed Framework  تغییرات جزئی ایجاد کنید.ممکن است بخواهید تنها یک انیمیشن موجود در حافظه را فلش کنید،در برخی تنظیمات صدا تغیبرات جزئی ایجاد کنید یا به cpu خود سرعت ببخشید.تمامی این موارد با روت کردن امکان پذیر است.

همچنین با روت می توان به عمر باتری به واسطه بدون ولت کردن cpu  یا غیر فعال کردن برنامه های خودکاری مانند Greenify بهبود ببخشید.همان طور که در بالا ذکر شد همچنین پاک کردن برنامه های از پیش نصب شده نیاز منابع سیستم را کاهش داده  و به عمر باتری بهبود می بخشند.

AndroidPIT tasker app how to root w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

بلوکه و خودکار کردن کامل سیستم با استفاده از Tasker  دو دلیل دیگر روت اندروید می باشند اما دلایل روت اندروید می تواند برای هر فردی متفاوت باشد.ممکن است بخواهید همه چیز یا فقط یک چیز را تغییر دهید،مهم نیست که تا چه میزان می خواهید تغییرات اعمال کنید،روتینگ این امکان را فراهم می سازد.

برنامه هایی مانند Tasker می توانند تمامی تنظیمان اندروید را به صورت خودکار درآورند.

چرا نباید اندروید را روت کنید؟

دلایل اندکی مبنی بر این موضوع وجود دارد:روت کردن گارانتی را باطل می کند،موجب بروز مشکل و خطراتی در گوشی می شود و در بسیاری از موارد دیگر نمی توان بروزرسانی ها را به صورت خودکار دریافت کرد.

هنگامی که دستگاه را روت کردید امکان فعالیت بیشتر برنامه های مضر فراهم می شود.یک برنامه روت نیازمند کنترل بسیار زیادی از جانب شما می باشد.اگر قادر هستید گوشی خود را روت کنید پس احتمالا قادر خواهید بود که نرم افزار سیستم را نیز به صورت دستی بروزرسانی کنید.اما این مسئله کاملا اثبات نشده است همچنین مشکلات بیشتری در رابطه با بروزرسانی های گوشی های روت شده نسبت به گوشی های روت نشده وجود دارد.درصورتی که تمایل دارید بیشتر درمورد معایب روت کردن بدانید ما در این جا برخی از دیگر دلایل مبنی بر روت نکردن را توضیح داده ایم.

با استفاده از روت قادر خواهید بود نوتیفیکیشن های OTA را دریافت کنید اما لازم است بروزرسانی ها را به صورت دستی فلش کنید.

چگونگی روت کردن گوشی اندروید

از آن جایی که روش های روت کردن در دستگاه های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند و برخی تغییرات به سرعت ایجاد می شوند فراهم کردن لینک های آموزشی اندکی دشوار است.ساده ترین کاری که می توان انجام داد ضربه به دکمه جست و جو برای یافتن راهنماهای جدید می باشد اما در این جا می توان برخی دستورالعمل های کلی را مطالعه کرد.

چگونگی روت کردن گوشی های سامسونگ

از آن جایی که گوشی های سامسونگ به وسیله نرم افزار فوق العاده Odin   پشتیبانی می شوند،روت کردن آن ها بسیار ساده است.تنها کاری که باید انجام داد دانلود برنامه Odin  روی کامپیوتر و فلش کردن جدیدترین ابزار روت خودکار از Chainfire می باشد.

مرتبا شیوه های جدیدی برای روت کردن گوشی های گلکسی ارائه می شود و در برخی مواقع پدیدار شدن CF_Auto_Root  برای گوشی های جدید می تواند زمان بر باشد اما به طور کل این یکی از بهترین و مطمئن ترین روش های روت کردن،درصورتی که نسبت به این قضیه مطمئن نیستید می باشد.

در این جا چگونگی روت کردن سامسونگ گلکسی S7 و S7 Edge را مطالعه کنید.

این مسئله که گوشی های سامسونگ دارای شمارنده فلش می باشند می تواند تکراری باشد.این بدان معناست که در صورت روت کردن گوشی گلکسی و فلش کردن تمامی محتویات آن و سپس اقدام به تعمیر آن ممکن است سامسونگ ادعاهای شما را به این دلیل که تعمیرات صورت گرفته تحت نظر گارانتی نبوده اند نپذیرد.

روت کردن گوشی سامسونگ گلکسی با استفاده از Odin و CF_Auto_Root بسیار آسان می باشد.

root s5 w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

چگونگی روت کردن گوشی های ال جی

گوشی های ال جی به برنامه هایی مانند Odin برای روت نیاز ندارند.تنها چیزی که مورد نیاز است یک کامپیوتر و برخی دستورات ADB  به منظور راه اندازی یک سند می باشد.همچنین می توانید از ابزاری به نام  One Click Root در صورتی که از به کارگیری ADB  مطمئن نیستید استفاده کنید.ال جی به طور برجسته ای در اواسط سال 2015  دستورالعمل های رسمی برای بوت لودر آنلاک  ال جی جی 4 ارائه داده است اما در رابطه با باطل شدن گارانتی در صورت استفاده از آن هشدار داده است.

چگونگی روت کردن گوشی های سونی

بستگی به نوع گوشی،در اختیار داشتن یا نداشتن بوت لودر آنلاک،روت کردن این گوشی ها اندکی متفاوت خواهد بود.اگر بوت لودر شما رسما آنلاک می باشد،بهره گیری از کاستوم ریکاوری در گوشی Xperia و تعمیرات از طریق فلش کردن فایل های زیپ و تصویری آسان تر خواهد بود.

می توان به سادگی فهرست گوشی های Xperia سنی را که دارای بوت لودر آنلاک می باشند بررسی کرد و در صورتی که این فهرست گوشی شما را نیز شامل شود در جست و جوی یک کاستوم ریکاوری برای آن باشید.توصیه ما به شما مراجعه به  TWRP که پیچی در جهت بررسی راحت تر دستگاه های پشتیبانی شده است می باشد.در این مرحله تنها کاری که باید انجام داد به کارگیری SuperSU و فلش کردن آن از طریق ریکاوری می باشد.

AndroidPIT how to root 2 w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

چگونگی روت کردن گوشی های نکسوس

گوگل در این رابطه به توسعه کنندگان و علاقه مندان کمک می کند بنا براین نیازی به یک کد آنلاک یا هر چیز دیگری مانند آن برای بوت لودر نکسوس ندارند.در بخش Developer sitting گزینه OFM را فعال کنید( در صورتی که این گزینه در گوشی شما موجود می باشد) گوشی را با استفاده از کابل USB  به کامپیوتر وصل کرده،مد فست بوت را وارد کرده و یک فست بوت ساده یا دستور ADB را به کار بگیرید (بستگی به نوع گوشی نکسوسی که در اختیار دارید)

 

چگونگی روت کردن سایر گوشی های اندروید

روش های بسیار زیاد دیگری در رابطه با آنلاک کردن بوت لودر و روت کردن سایر گوشی های اندروید وجود دارد.شرکت Motorala دربردارنده یک صفحه پشتیبانی رسمی می باشد که به واسطه فرآیند بوت لودر آنلاک و جست و جوی سریع در گوگل یا توسعه دهندگان XDA،جدیدترین روش های روت کردن گوشی های خاص را ارائه داده است.

همان طور که در بالا ذکر شد HTC رسما از بوت لودر آنلاک پشتیبانی و اطلاعاتی در رابطه با به  کارگیری آن در وب سایت خود  فراهم کرده است.متاسفانه روت کردن گوشی های HTC می تواند دشوار باشد و فرد معمولا سردرگم می شود.در این جا دوباره به شما توصیه می کنیم فهرست راهنمای روتینگ توسعه دهنده XDA را برای آگاهی از جدیدترین روش های مطمئن مطالعه کنید.

androidpit android phones confused w782 راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید

آیا دستگاه خود را روت کنیم با خیر؟این سوالی است که تنها شما می توانید به آن پاسخ دهید.

نتیجه گیری: آیا باید گوشی را روت کرد یا خیر؟

مسلما تا به این جا متوجه شده اید که روتینگ اندروید برای افراد محتاط مناسب نیست.شما باید خطر باطل شدن گارانتی را بپذیرید،برای به کارگیری بروزرسانی های دستی اندروید خود را آماده کنید،قرار گرفتن در معرض خطرهای امنیتی را در نظر بگیرید و مرتبا در جست و جوی جدیدترین روش های روت کردن برای پیش گیری از بروز مشکل در گوشی باشید.

اما روتینگ مزایای بسیار زیادی دارد.شما قادر خواهید بود تمامی سیستم دستگاه را کنترل کنید،نصب نرم افزارهای کامپیوتری را لغو کنید،از میلیون ها تغییر در سیستم و پشتیبان گیری کامل و خودکار بهره مند شوید.اگر نسبت به این مسائل ابهام دارید به نوار جست و جو ضربه زده و در XDA به طور کامل بررسی کنید و برای آموزش مرحله بعدی اندروید اقدام کنید.

 

1 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای کامل چگونگی روت کردن گوشی اندروید»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *